BBC was ‘deceitful’ and faked documents to get Diana interview, inquiry finds

A BBC journalist used deceit to win a sensational 1995 interview with Princess Diana in which she disclosed intimate details of her failed marriage to Prince Charles and the broadcaster covered up the deception, an inquiry says.

The BBC set up the investigation, headed by former senior judge John Dyson, in November following allegations from Diana’s brother Charles Spencer that he had been tricked into introducing her to journalist Martin Bashir.

Judge Dyson’s report concluded that Mr Bashir, then a little-known reporter, had shown Spencer fake bank statements suggesting that Diana was being bugged by the security services and that two senior aides were being paid to provide information about her.

“Mr Bashir deceived and induced him to arrange a meeting with Princess Diana,” the report said.

“Mr Bashir acted inappropriately and in serious breach of the 1993 edition of the Producers’ Guidelines on straight dealing.”

Mr Spencer said he drew a line between the events and Diana’s death.

“She didn’t know who to trust and in the end when she died, two years later, she was without any form of real protection,” Mr Spencer said.

The BBC has written to Diana’s son Prince William to apologise.

During the Panorama interview, watched by more than 20 million viewers in the UK, Diana shocked the nation by admitting to an affair and sharing details of her marriage to the heir to the throne Prince Charles.

It was the first time Diana, who died in a Paris car crash in 1997, had commented publicly about her doomed marriage.

Her remark that “there were three of us in this marriage, so it was a bit crowded” – a reference to Charles rekindling his relationship with Camilla Parker Bowles, now his second wife – was particularly damaging.

After it was aired, Mr Bashir repeatedly lied to his bosses about how the interview was obtained, the report said.

As questions continued, BBC managers failed to scrutinise his version of events properly and covered up facts about how Bashir had secured the interview.

“Without justification, the BBC fell short of the high standards of integrity and transparency which are its hallmark,” the report said.

The interview propelled Mr Bashir into the limelight and he went on to secure high-profile interviews with other celebrities, notably the late US singer Michael Jackson.

Last week, the BBC announced that he was leaving his current job as the publicly funded broadcaster’s religious affairs editor because of ill health.

Martin Bashir recently left his job. Photo: AAP

Mr Bashir apologised for the fake statements but said he stood by his evidence from 25 years ago and he did not believe they had prompted Diana to give the interview.

Judge Dyson’s report included a handwritten note from Diana from a month after the interview in which she said she had no regrets and that Mr Bashir did not show her any information of which she was not previously aware.

“By his deceitful behaviour… Mr Bashir succeeded in engineering the meeting that led to the interview,” the report said.
“But it is important to add that Princess Diana would probably have agreed to be interviewed.”

The BBC said there had been clear failings and it would hand back the awards the program won.

“While the BBC cannot turn back the clock after a quarter of a century, we can make a full and unconditional apology,” BBC Director-General Tim Davie said.

Diana’s sons, Prince William and Prince Harry, have previously welcomed the investigation as a chance to find out the truth of what had happened.



Stay informed, daily
A FREE subscription to The New Daily arrives every morning and evening.
The New Daily is a trusted source of national news and information and is provided free for all Australians. Read our editorial charter.
Copyright © 2024 The New Daily.
All rights reserved.